گروه توان بخشی

folder_openمعنویات
commentبدون دیدگاه

اولین و اساسی‌ترین حیطه کاری کاردرمانی مراقبت از خود یا حفظ موجودیت است

کاردرمانی چیست ؟

کاردرماني ( occupational therapy ) ، یکی از رشته های توانبخشی می باشد ، از نظر انجمن کاردر مانی آمریکا ( A.O.T.A ) کار درماني عبارت است از استفاده از فعالیت های هدفمند برای افرادی که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت و اختلال در عملکرد روانی ، اجتماعی، رشدی یا اختلالات یادگیری شده اند ، به منظور ایجاد حداکثر استقلال ، جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی . این حرفه شامل ارزیابی ، درمان و مشاوره است .

در واقع کاردرمانی مانند سایر رشته های توانبخشی پس از فاز حاد درمان برای بیمار شروع شده و با استفاده از تکنیک های درمانی خاص خود ، تجهیزات و وسایل کاربردی برای هر بیمار سعی در بالا بردن تواناییها و عملکرد بیمار دارد . در این رشته بر خلاف رشته هایی مانند Physio Therapy برای درمان مشکلات جسمانی درمانگر از دست خود و یا فعالیت های فعال و در مورد کودکان فعالیتهایی مانند بازی و یا تکنیکهایی مانند وضعیت دهی بیمار استفاده می نماید که علاوه بر ایجاد کمترین عوارض برای بیمار باعث ایجاد کنترل حرکتی و نظارت سطح بالای مغز بر حرکت می شود که این امر بسیار موثر و مفید در ایجاد و پایداری حرکت می باشد .

این توضیح نشانگر این مطلب می باشد که در ببیماری هایی که مشکل از سیستم محیطی و عضو نیست و مشکل از سیستم عصب مرکزی (CNS ) می باشد مانند کودکان سی پی یا فلج مغزی ( CP ) ( Cerebral Palsy ) که کودک قادر به حرکت نمی باشد ولی عضو آنها سالم است و دستور و فرمان درستی از مغز برای حرکت اندام نمی رسد کاردرمانی جسمی بسیار مفید می باشد .

موارد کاربرد :

– کودکان فلج مغزي ( Cerebral Palsy ) یا سي پي ( C.P )

– کودکان تاخیر حرکتی ( Motor Delay )

– کلیه بیماریهای سيستم عصب مرکزي ( Central Nervous System Disorders )

– اختلالات ضعف و تحلیل عضلانی مانند دیستروفی دوشن ( Duchenne mscular dystrophy ) ، اس ام آ ( SMA ) ، گیلن باره ( Guillain barre syndrome ) ، ام اس ( MS )

– بیماریهای مادرزادی مانند آرتروگریپوزییس ( Arthrogryposis ) ، ای پی بی ( Epidermolysis bullosa ) یا ( EPB ) ،

– مشکلات عملکرد دست ( Hand function ) ، آسیب های دست ( Hand injury ) ،

– مشکلات ارتوپی مانند انواع شکستگی ها

– بیماری های متابولیک ( توانبخشی در زمینه جبران آسیب های وارده از لحاظ ذهنی و جسمی بعد از کنترل بیماری )

– درمان پیشگیری مانند تجویز ، مشاوره و ساخت انواع اسپیلنت و وسایل کمکی و وضعیت دهند

بخش کاردرمانی مرکز توانبخشی مارال

کاردرمانی مرکز توانبخشی مارال رامی توان به عنوان کاردرمانی نمونه استان تهران شناخت .

هر بیمار یک برنامه درمانی مجزا دارد که بعد از انجام معاینات لازم و گرفتن شرح حال بیمار در روز ارزیابی توسط مسئول بخش تنظیم می شود، در هر جلسه درمان، کاردرمان پس از انجام ویزیت شرح برنامه درمانی خود و چگونگی انجام آن توسط بیمار را مکتوب می نماید. تمامی بیماران علاوه بر پرونده کاغذی، پرونده الکترونیکی نیز دارد که شامل فیلم روز اول ارزیابی و فیلم های پیشرفت بیمار در هر مرحله است، ریز ویزیت های انجام شده از ابتدای مراجعه تا به آخر و کپی کلیه مدارک پزشکی و آزمایشگاهی بیمار نیز در پرونده الکترونیکی او ذخیره می شود تا در صورت نیاز امکان دسترسی سریع به آن برای درمانگر امکان پذیر باشد.

مجموع زمان ويزيت در تمامی بخشها همچنین کاردرمانی در مركز توانبخشی مارال ۴۵ دقيقه مي باشد كه ۳۵ دقيقه ويزيت و ۱۰ دقيقه مشاوره و گزارش نويسي مي باشد، در هر زمان ويزيت صرفاً يك بيمار توسط درمانگر ويزيت مي شود. در بخش کاردرمانی علاوه بر انجام تمرینات توسط درمانگر از تجهیزات و دستگاههای ویژه توانبخشی نیز استفاده می شود که در صورت صلاحدید مسئول بخش به نیاز بیشتر کودک به تمرین، به بخش ( TP ) ارجاع داده می شود.
اولین و اساسی ترین حیطه کاری کاردرمانی مراقبت از خود یا حفظ موجودیت است که به مهارتهای مربوط به زندگی روزمره نیز معروف است. در این زمینه مهارتهایی به فرد آموزش داده می شود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با هدف حفظ خود و انجام کارهای شخصی مرتبط هستند مثل تغذیه، استفاده از سرویس بهداشتی، محافظت از خود و غیره. آموزش در این زمینه تا به جایی ادامه می یابد تا شخص بتواند با وجود مشکلاتش، زندگیش را اداره کند و این وظیفه درمانگر است که میزان آن را دریابد. کار یا فعالیتهای مولد : این زمینه از کاردرمانی معطوف به تمام فعالیتهای مبتنی بر تولید است که در خانه، مدرسه، همسایگی یا محل کار صورت می گیرد. این نوع فعالیتها باید با هدفهای مشخص که یک نتیجه و بازده کاری و تولیدی است انجام می شوند. و تا زمانی ادامه می یابند که فرد به مهارتی تسلط پیدا کند که بازده مناسب کاری برای او داشته باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست