ویژگی های مراقبت از افراد سالخورده

folder_openمعنویات
commentبدون دیدگاه

آرتروز شایع ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است

آرتروز شایع ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است

آرتروز شایع ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است در این بیماری غضروف تخریب می شود و به تدریج از بین می رود مفاصل زانو، ران و ستون فقرات به دلیل تحمل وزن بدن بیشتر دچار بیماری آرتروز می شوند.

دکتر ابوالقاسمی فوق تخصص رماتولوژیک افزایش وزن، ژنتیک و جنسیت را از مهمترین عوامل ایجاد بیمای های آرتروز دانست و گفت: افزایش وزن و چاق بودن نیز در ایجاد بیماری آرتروز در ستون مهره، لگن و زانو تاثیر دارد به طوریکه اگر فردی ۵ کیلو وزن کم کند درد آرتروزش نیز ۵۰ درصد کاهش می یابد.
وی ادامه داد: اگر فردی بر اثر تصادف یا ورزش به مفاصلش آسیب وارد شود وی بیشتر در معرض بیماری آرتروز قرار دارد.

اين فوق تخصص روماتولوژیک، درد را مهمترین علامت آرتروز دانست و اظهار داشت: بیمار ابتدا دچار درد مکانیکی می شود یعنی هنگام راه رفتن مفاصلش دچار درد می شود و گاهی نیز استخوان هایش ورم و زانوهایش آب می آورد.

وی با بیان اینکه نوع تغذیه و رژیم غذایی در بوجود آمدن آرتروز مفاصل تاثیر زیادی دارد گفت: مهمترین اصل در رژیم غذایی استفاده متعادل از لبنیات، گوشت، میوه و سبزیجات است. همچنین با کاهش وزن و ورزش کردن می توان جلوی ابتلا به بیماری آرتروز را گرفت.

ابوالقاسمي با اشاره به عمل آرتروز پلاستی گفت: بیماران مبتلا به آرتروز می توانند عمل آرتروز پلاستی انجام دهند که عمل آرتروزپلاستی یعنی تعویض مفصل با پروتز (مفصل مصنوعی) است.

نکته: با کاهش وزن، شنا کردن، تغذیه مناسب، پیاده روی، بستن رانو هنگام ورزش کردن استفاده کمتر از پله میتوان از مبتلا شدن به بیماری آرتروز جلوگیری کرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست